testnieuwsbrief Ilse

Geplaatst op 19-03-2020  -  Categorie: Algemeen

 

nieuwsbrief

Nieuwsbrief november 2019

 

Beste , 

 

 

Werkplan en begroting 2020

Conform de ALV besluiten van juni jongstleden hebben wij een werkplan voor komend jaar gemaakt met begroting. Volgend jaar komt de leerlijn Cliëntondersteuning af en zullen er in totaal zo’n negen 2-daagse masterclasses worden georganiseerd. Uiteraard is er in juni ook weer een Vakdag en zal BCMB blijven lobbyen voor kwalitatief sterke cliëntondersteuning. In de bijlage kunnen jullie alle plannen en de begroting lezen. Daarnaast willen we jullie vragen in te stemmen met de begroting via 

     

 

 

Kristy en Bram verwelkomd als nieuwe bestuursleden

Er hebben 48 leden gestemd, waarvan 47 hebben ingestemd met de benoeming van Bram Coomans en 45 met de benoeming van Kristy Spruijt. Het bestuur heeft door deze overgrote meerderheid beide bestuursleden in de vergadering van november van harte welkom geheten!

 

 

 

 

Eerste lichting ambassadeurs gaat aan de slag

 

 

 

‘Het beroep moet nadrukkelijker op de kaart’

 

 

 

‘Het best bewaarde geheim van Nederland’ noemen ze hun beroep. Maar 15 cliëntondersteuners gaan de uitdaging aan.  Als ambassadeur van de BCMB gaan ze zich lokaal en regionaal inzetten om onafhankelijke cliëntondersteuning én de rol van BCMB als beroepsvereniging onder de aandacht te brengen. De eerste lichting ambassadeurs staat, na twee trainingsdagen met David Wijnperle (Doeldenker) en Willem-Jan de Gast (Nomade Training en Advies), inmiddels te trappelen om aan de start te gaan.

 

 

 

Je invoelen in de gesprekspartner, dat gaat cliëntondersteuners van nature goed af. En aan passie en enthousiasme ontbreekt het de ambassadeurs ook niet. Maar je vak pitchen? Dat voelt bij de professionals niet gelijk goed. Wordt het geen verkooppraatje? Hoe kom je aan tafel bij partijen als de gemeente of de zorgkantoren en wat vertel je daar? ,,Je plugt niet jezelf, je plugt het vak cliëntondersteuning’’, geeft David Wijnperle de cliëntondersteuners mee. Vertel waar je voor staat en wat je kunt toevoegen, welke oplossingen je biedt, dat is de boodschap. Maar hij snapt dat het even wennen is: ,,Als cliëntondersteuner ben je gewend om de cliënt centraal te stellen. In je rol als ambassadeur zet je het vak centraal.’’

 

 

 

Wat betekent het om ambassadeur te zijn?

 

Bij de twee trainingsdagen wordt onderzocht wat het betekent om ambassadeur te zijn. Hoe kun je het vak waar je zo trots op bent op een positieve manier onder de aandacht brengen? De trainers geven inzicht in verschillende basisprincipes van beïnvloeding, belangenbehartiging en netwerken. Wat is eigenlijk de kern van het vak cliëntondersteuning? ,,De onafhankelijkheid is doorslaggevend’’, vinden de deelnemers aan de training.

 

Samen met communicatieadviseur en journalist Marjo Peppelaar werken de ambassadeurs aan hun lokale pitch. Ze verdiepen ze zich in de kracht van ‘storytelling’. Verhalen bieden samenhang en roepen emoties op. En die hebben weer een grotere invloed op de toehoorder dan de ratio. Een goed verhaal is effectiever dan honderdduizend feiten.

 

Elke ambassadeur vertelt zijn eigen succesverhaal. Juist uit de kleine details en voorbeelden uit het dagelijks leven tekent de unieke rol van de onafhankelijk cliëntondersteuner zich steeds duidelijker af. Er wordt een gedicht van een dankbare cliënt voorgelezen en het mooie woord ‘multipechgezin’ wordt geïntroduceerd. Het idee ontstaat om een soort ‘verhalenbank’ te creëren waar alle ambassadeurs uit kunnen putten.

 

 

 

Pleitbezorgers

 

Voor de deelnemers is duidelijk waarom zijn een pleitbezorger van hun vak willen zijn.  ,,Het beroep van onafhankelijk cliëntondersteuner moet veel nadrukkelijker op de kaart worden gezet. Dat is nu nog te onderbelicht’’, zegt een van hen. Cliëntondersteuners hebben de wind mee, want de media staan vol met verhalen over problemen in de zorg. Daar kunnen de ambassadeurs op inspelen, door hun verhalen te delen, bijvoorbeeld op social media. 

 

Ik vond vooral het contact met de collega’s bij de training heel interessant, met hun verrijkende verhalen en tips’’, blikt een van de deelnemers terug.  De opleiding tot ambassadeur biedt verbreding vinden ze: ,,Als ambassadeur vertegenwoordig ik iets waar ik helemaal achter sta.’’

 

 

 

Meld je aan als ambassadeur!

 

In 2020 wordt een nieuwe ploeg ambassadeurs opgeleid. Ben je een verbinder en netwerker die houdt van samenwerken? En: heb je ruimte om op vrijwillige basis (met een kleine onkostenvergoeding) tijd en energie te besteden aan het ambassadeurschap?

 

Maak jezelf en je vak sterk en meld je hier aan als ambassadeur! Naast de training krijg je als ambassadeur individuele coaching en toegang tot een eigen leeromgeving, waarin je van elkaar kunt leren en waar je allerlei instrumenten en materialen vindt.

 

 

 

Aanmelden kan door een mail te sturen naar divad.[antispam].@doeldenker.nl en/of aukeblom@bcmb.nl.

 

 

 

 


Je BCMB lidmaatschapsnummer is: 

Copyright © 2017 BCMB, All rights reserved.
Je ontvangt deze e-mail, omdat je lid bent van BCMB.

Ons adres is:

BCMB 

Koningin Wilhelminaweg 3

3527 LA Utrecht