test nieuwsbrief maart

Geplaatst op 19-03-2020  -  Categorie: Algemeen

 

nieuwsbrief

Nieuwsbrief Maart 2020

 

 

Coronavirus

 

Het coronavirus beïnvloedt de dagelijkse gang van zaken in Nederland flink. Dat geldt voor onze cliënten, maar natuurlijk ook voor onze leden en voor de vereniging BCMB.

Graag informeren wij jullie over ons beleid en ons standpunt naar VWS.

Veel sterkte bij het omgaan met de ingrijpende maatregelen van dit moment in je werk en privé.

 

Beleid BCMB

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus hebben wij alle overleggen (Masterclasses en ambassadeursbijeenkomst) t/m 6 april geannuleerd. De deelnemers die dit direct treft hebben hierover apart bericht gehad. Alle geplande data na 6 april blijven vooralsnog staan. Wij wachten nu verder de ontwikkelingen af en bekijken dan of er nog meer aanpassingen in het programma van BCMB nodig zijn. Wij volgen hier uiteraard de richtlijnen van de overheid. Wij informeren alle leden via de nieuwsbrief en de website over de verdere ontwikkelingen.

 

Standpunt BCMB naar VWS

VWS heeft ons gevraagd in hoeverre cliëntondersteuners een rol kunnen spelen bij de kwetsbare groep die nu mogelijk thuis komt te zitten zonder dagbesteding en logeeropvang. Ook zullen mensen mogelijk minder zorg thuis krijgen dan wenselijk. We hebben het volgende aangegeven:

  

‘Wij denken dat cliëntondersteuners zeker een ondersteunende rol kunnen bieden, met name bij bestaande cliënten. Het is ook voor cliëntondersteuners nu (zonder direct face to face contact) lastiger om een relatie op te bouwen met nieuwe cliënten. Het ligt mede daarom het meest voor de hand om de hulpverleners en zorgverleners die al ondersteuning of zorg leverden, te verzoeken om hun cliënten periodiek te bellen om te checken of ze acute problemen hebben. Wij zullen onze leden erop wijzen dat het wenselijk is dat ze hun bestaande cliënten outreachend/pro-actief benaderen. Het helpt zeker als VWS gemeenten hier ook op wijst en gemeenten vraagt om daar met de ingekochte cliëntondersteuners indien nodig aanvullende afspraken over te maken.

 

Cliëntondersteuners gelden als onderdeel van de maatschappelijke ondersteuning als vitale professionals. Dat betekent dat alle uitzonderingen op beperkingen van de bevolking en mogelijkheden op wel hebben van opvang van je kinderen ook voor jou gelden.

 

Praktische informatie voor jou als professional op de website

Op de BCMB website vind je praktische informatie en antwoorden op veel vragen die je zult hebben over hoe nu als professional veilig te handelen en toch je cliënt bij te staan. Wij proberen zo goed mogelijk in te spelen op de vragen die je zou kunnen hebben. Wij baseren ons hierbij op informatie van het RIVM het NJI en collega beroepsverenigingen.

 

Klik hier voor alle informatie

 

     

 

Breng cliëntondersteuning een stap hoger
Als BCMB Ambassadeur kan je bijdragen aan het verduidelijken en het beter borgen van de functie cliëntondersteuning. Dat is nodig in deze tijd waarin cliëntondersteuning wel heel veel vormen krijgt en nog steeds niet bij iedere burger bekend.
BCMB biedt leden de mogelijkheid om ambassadeur te worden.

Afgelopen jaar is de eerste groep BCMB-ambassadeurs opgeleid. Tijdens de opleidingsdagen werd heel helder dat ambassadeurschap iets anders is dan cliëntondersteuner zijn. Ambassadeurschap vraagt én biedt een andere rol en positie. In ons vak staat de cliënt centraal, als BCMB-ambassadeur staat ons vak centraal. Welke meerwaarde heeft ons vak in het lokale veld? Hoe kunnen we samen dingen beter en simpeler regelen in onze gemeente? Hiermee is de opleiding voor BCMB-ambassadeurs een oefening in strategisch, cliënt-overstijgend denken.

Wil jij je ook verder ontwikkelen tot lokale BCMB-ambassadeur? Geloof jij in de waarde van onafhankelijke cliëntondersteuning en wil jij je hard maken om OCO positief onder de aandacht te brengen? En: heb je ruimte om op vrijwillige basis (met een kleine vergoeding) tijd en energie te besteden aan het ambassadeurschap? Klik hier voor het profiel en check of het bij jou past. Meld je dan aan bij BCMB voor de ambassadeursopleiding van 2020! Deelname kost niets behalve tijd en inzet.

De Ambassadeurstrainingen vinden in 2020 plaats op: NB Deze data zijn onder voorbehoud en kunnen verplaatst worden indien nodig door maatregelen van de overheid.
Dag 1: naar keuze
13 mei in Zwolle
19 mei in Den Bosch
4 juni waarschijnlijk in Ede

Dag 2: Terugkomdag in najaar 2020

Tijdens twee trainingsdagen word je getraind in basisprincipes van beïnvloeding, belangenbehartiging en netwerken. We verkennen wat de kern is van het vak cliëntondersteuning en wat de waarde is van keuzevrijheid in onafhankelijke cliëntondersteuning. Van daaruit oefenen we met pitchen en overtuigen, maar bijvoorbeeld ook met het in beeld brengen van het lokale krachtenveld. Na het succesvol doorlopen van de opleiding krijgen ambassadeurs toegang tot een digitale leeromgeving en instrumentenkoffer. Daarnaast krijgen ambassadeurs een plek op de website van BCMB en de mogelijkheid om zich te profileren als ambassadeur.

Onderaan dit bericht vind je een link om je aan te melden. Na aanmelding nemen wij contact met je op om kennis te maken en een intake te doen. Bij een goede match word je uitgenodigd voor de eerste trainingsdag.

Maak jezelf en je vak sterk en schrijf je in

 

 

 

Vakdag vooralsnog op 23 juni

We hopen dat wij de Vakdag op 23 juni door kunnen laten gaan. Dat is afwachten. Ondertussen werken wij verder aan het programma. We kunnen al wel vast enkele sprekers en workshops noemen: 

  • Emmely Lefevre over: Hoe blijf je in balans en innovatief? Een innovatieve en creatieve energieboost met oefeningen (Wim Hofmethode) hoe je de juiste mindset kunt houden in complexe situaties en je toch vast wil houden aan je koers. We kunnen hierbij goed aansluiten bij onze ervaringen nu met het Coronavirus.
  • Marieke van Gemert over: Praten met kinderen in en over complexe situaties hoe doe je dat?
  • Bevezo over: De Wet zorg en dwang: waar liggen knelpunten en wat betekent deze wet en de functie van cliëntvertrouwenspersonen voor cliëntondersteuners?
  • Erwin Wieringa over: Hoe herken je complexe gedragsproblemen en hoe ga je de communicatie aan?
  • VWS over de Pilots gespecialiseerde cliëntondersteuning
  • Movisie over ervaringen in de koplopergemeenten
  • BroerZ met een inspiratiesessie over vloggen: hierna maak je moeiteloos je eigen vlog. Ook handig voor communicatie met cliënten!

De inschrijving zullen wij pas openstellen als duidelijk is of de Vakdag door kan gaan of verzet moet worden.

 

 

  

Open plekken Masterclasses

Het is nog onzeker of er meer masterclasses (MC) verplaatst moeten worden in verband met het Coronavirus. Toch willen we jullie informeren over de MC waar nog plek is. Mocht de MC verplaatst moeten worden, dan ben je in elk geval verzekerd van een plek. We hebben op dit moment nog de volgende plekken

 

  • MC 5 (Professionele houding en communicatie) op 16 april en 7 mei te Ede: nog 4 plekken
  • MC 6 (Verdieping Beperkingen) op 17 juni en 1 juli te Eindhoven: nog 1 plek
  • MC 7 (Effectief signaleren en Innoveren) op 2 september en 16 september te Eindhoven: nog 8 plekken
  • MC 8 (Hoe borg je jouw onafhankelijkheid) op 21 september en 5 oktober te Ede: nog 6 plekken
  • MC 2 (Wetgeving,Financiering, ogelijkheden van cliëntondersteuning) op 29 oktober en 12 november, locatie midden of zuiden van het land: nog 14 plekken

 

Klik hier voor de inschrijving.

 

Meer informatie vind je op onze website.

  

 

Je BCMB lidmaatschapsnummer is: 

Copyright © 2017 BCMB, All rights reserved.
Je ontvangt deze e-mail, omdat je lid bent van BCMB.

Ons adres is:

BCMB 

Koningin Wilhelminaweg 3

3527 LA Utrecht